Wat is dropshipping en hoe werkt het?
Zodra het gaat over de mogelijkheden met webshops, komt al gauw de term ‘dropshipping’ op tafel. Maar wat is dropshipping eigenlijk? En hoe zet je zelf een dropshipping webshop op?
In dit blog vertellen we je meer over wat dropshipping is en hoe het werkt. Aan het einde van dit artikel weet jij precies hoe je jouw eigen dropshipping bedrijf kunt beginnen!
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een manier waarop je producten kunt verkopen, zonder dat je een eigen voorraad hoeft te beheren. Je maakt daarbij gebruik van dropshipping leveranciers, die de bestelde producten direct aan de klant leveren. Als webshopeigenaar heb je dus geen opslagruimte nodig en je hoeft niet te investeren in producten die je misschien nooit verkoopt. Je kunt hiermee je risico dus aanzienlijk verkleinen! Bovendien hoef je zelf ook geen tijd te besteden aan het inpakken en versturen van pakketjes. Je houdt dus meer tijd over voor het runnen en promoten van je webwinkel. De webshop bijhouden, marketingactiviteiten en klantenservice blijven wel in jouw beheer.
Hoe werkt dropshipping?
Wanneer je eenmaal je weg hebt gevonden in het aanbod van dropshipping producten, werkt dropshipping vrij eenvoudig. Allereerst is het belangrijk dat je zorgt voor een platform waar je een webshop kunt bouwen die dropshipping mogelijkheden biedt. Dit kan een webshop builder als Wix zijn, of WordPress in combinatie met WooCommerce.
Als de basis van je webshop in orde is, kies je de producten die je wilt verkopen. De producten die je op dropshipping-marktplaatsen vindt, kun je importeren naar je webshop. Je bepaalt zelf welke productinfo je wilt vermelden en voor welke prijs je het product wilt verkopen.
Zodra klanten je producten bestellen en betalen, zet jij de bestellingen door naar de leverancier. Jouw dropshipping leverancier verzendt de bestelling rechtstreeks naar je klanten en jij betaalt het product aan de leverancier.

De voordelen van dropshipping
Denk je na over het starten van een dropshipping webshop? Dit zijn de voordelen:
Veel vrijheid in productaanbod
Het aanpassen en uitbreiden van je productaanbod is bij dropshipping heel eenvoudig. Je bent daarbij niet afhankelijk van opslagruimte, productiecapaciteit of investeringskapitaal. Producten die niet goed verkopen, verwijder je uit je assortiment en je kunt snel inspelen op nieuwe trends.
Geen voorraadkosten
Geen voorraad betekent geen voorraadkosten. Kosten voor productie en opslag komen voor rekening van de leverancier.
Werken waar en wanneer je wil
Overal waar WiFi is, kun jij aan het werk. Fysieke aanwezigheid is bij een dropshipping webshop namelijk niet nodig. Het runnen van je bedrijf vereist alleen goede communicatie met je leveranciers en klanten.
Weinig kapitaal nodig
Natuurlijk maak je maandelijks kosten voor het runnen van je webshop. Bij een dropshipping webshop blijven die kosten echter tot het minimum beperkt. Je betaalt voor je domeinnaam, voor hosting en voor je webshop builder. Aan een zakelijke bankrekening en het aanbieden van betaalmethoden zijn ook kosten verbonden. Omdat je vooraf geen grote investeringen in voorraad hoeft te doen, kun je al met heel weinig geld een dropshipping webshop beginnen en zijn de risico’s minder groot.
Makkelijk schaalbaar
Bij een gewone winkel of webshop, leveren meer verkopen ook altijd meer werk op. Bij een dropshipping webshop wordt dat meerwerk veelal uitgevoerd door de leverancier van de producten. Het is dus vrij eenvoudig om je webshop op te schalen en nieuwe producten aan te bieden.
De nadelen van dropshipping
Al die voordelen van dropshipping klinken goed. Maar natuurlijk kleven er ook nadelen aan deze manier van ondernemen:
Geen volledige controle over productkwaliteit
Omdat de leverancier het product rechtstreeks naar de klant stuurt, kun je producten niet controleren. Het kan daardoor voorkomen dat producten niet van de gewenste kwaliteit zijn. Om deze risico’s te minimaliseren raden we aan altijd samples te bestellen om de producten te beoordelen. Werk verder zo veel mogelijk samen met betrouwbare leveranciers met een goede klantenservice.
Gebrek aan kennis over producten
Bij de klantenservice kunnen allerlei vragen binnen komen die soms lastig te beantwoorden zijn. Zeker als je zelf geen ervaring hebt met de producten die je verkoopt. Je kunt dit oplossen door te zorgen voor rechtstreekse communicatie met je leverancier.
Retouren beheren
Bij dropshipping ben je als ondernemer zelf verantwoordelijk voor het ruilen en retourneren van producten. Afhankelijk van je leveranciers kan het zijn dat je ook zelf de terugbetaling moet afhandelen.
Veel concurrentie
Ook voor andere ondernemers is het eenvoudig om een dropshipping webshop te beginnen. Hierdoor is de markt zeer competitief. Bovendien kopen veel dropshippers hun producten bij dezelfde leverancier. Er zijn dus veel aanbieders van die producten en sommigen bieden de producten wellicht aan tegen een lagere prijs dan jij.
Hogere verzendkosten
De verzendkosten van producten zijn afhankelijk van de locatie van de leverancier. Als de leverancier zich in het buitenland bevindt, kunnen de verzendkosten dus hoger uitvallen. Bestelt een klant meerdere producten van verschillende leveranciers? Dan zullen deze stuk voor stuk verzendkosten in rekening brengen. Hierdoor kunnen de verzendkosten een stuk hoger uitvallen dan wanneer je de voorraad in eigen beheer hebt.
Hoe kun je beginnen met dropshipping?
Sta je te popelen om met dropshipping te beginnen? Onderstaande tips helpen je bij het maken van een vliegende start.
Houd rekening met maandelijkse kosten
Voor het beginnen van een dropshipping webshop is weinig kapitaal nodig. Er zijn wel maandelijkse/jaarlijkse kosten voor de registratie van de domeinnaam, hosting en eventueel een webshop builder.
Check de producten die je wil verkopen
Heb je goede producten op het oog? Plaats dan een testorder om de producten te kunnen bekijken. Let op de kwaliteit en controleer of het product hetzelfde is als op de productfoto’s.
Investeer in een goede relatie met leveranciers
Het vinden van goede en betrouwbare leveranciers kost tijd, maar is de moeite waard. Zoek via een dropshipping marktplaats en lees reviews van andere dropshippers voor je met een leverancier in zee gaat. Door te investeren in een goede relatie met leveranciers, is de kans op langdurige samenwerking een stuk groter. Betaal altijd op tijd en communiceer vriendelijk, snel en duidelijk.
Kies de juiste producten
Het aanbod aan dropshipping producten is eindeloos. Het kiezen van de juiste producten is dan ook een uitdaging! Kies daarom een niche en verkoop nicheproducten aan specifieke doelgroepen. Benieuwd wat de doelgroep wil? Gebruik tools zoals bestsellerslijsten en Google Trends om de interesses van je klanten te onderzoeken en/of ga met (potentiële) klanten in gesprek.
Zet in op marketing
Elke webwinkel moet manieren zoeken om klanten binnen te halen. (Online) marketing is dan ook van groot belang voor het succes van je webshop. Door een mix van marketingkanalen in te zetten bereik je zoveel mogelijk mensen. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO) en gebruik zoekmachine advertenties en social media om bij potentiële klanten op de radar te komen. E-mailmarketing is dé tool om in contact te blijven met klanten. Je kunt speciale aanbiedingen mailen, je nieuwste blogberichten delen of ze eraan herinneren dat er nog producten in hun winkelwagentje zitten.
Kies de beste software voor jouw dropshipping webshop
Bij het bouwen van een webshop maak je het jezelf natuurlijk het liefst zo makkelijk mogelijk. We raden daarom aan te starten met een webshop builder die geschikt is voor dropshipping. Webshop builders zijn heel gebruiksvriendelijk. Zelfs zonder technische kennis maak je in een handomdraai je eigen webshop. We vertellen je hieronder meer over mogelijke webshop builders voor jouw eigen dropshipping webshop.
Welke webshop builder is geschikt voor dropshipping?
Niet iedere webshop builder is geschikt voor dropshipping. Maar er zijn ook webshop builders die het toevoegen van dropshipping producten juist extra makkelijk maken:
Shopify dropshipping
Bouw je webshop aan de hand van een template en im
porteer eenvoudig producten van leveranciers. Met de Shopify-app DSers kun je producten importeren, maar ook gemakkelijk op zoek gaan naar goedkopere en betere leveranciers voor dezelfde producten. Wie een abonnement heeft bij Shopify mag de app DSers gratis gebruiken voor 3 verschillende webshops en 3000 producten.
Wix dropshipping
Wix is een all-in-one eCommerce platform met eenvoudige integraties vol dropshipping-leveranciers en print-on-demand bedrijven. Koppel de app aan je webshop en kies de leverancier bij wie je producten gaat afnemen. Je kunt dan eenvoudig de gewenste producten toevoegen aan je webshop.
JouwWeb dropshipping
JouwWeb maakt het graag mogelijk om dropshipping producten te verkopen. De handige editor laat je de producten eenvoudig, maar wel handmatig, toevoegen. Verder heb je vrij spel in het indelen van de webshop door bijvoorbeeld productcategorieën toe te voegen. Je kunt ook het bestelformulier wijzigen, zelf betaalmethoden toevoegen en BTW-tarieven instellen. Het is ook mogelijk om klanten een eigen account aan te laten maken in je webshop.
Lightspeed dropshipping
Bij dropshipping draait het om volume. Daarom biedt Lightspeed speciale Advanced en Professional eCom-pakketten aan. De speciale Lightspeed apps, zoals Droppery, zijn gespecialiseerd in het vinden en verbinden van webshops en leveranciers. Zo wordt online ondernemen als dropshipper nog eenvoudiger!
Conclusie: Is dropping wel de moeite waard?
Online liggen de kansen voor het oprapen. Maar aan iedere manier van ondernemen zitten voor- en nadelen. Dat is bij dropshipping niet anders. Het grote voordeel aan dropshipping is de lage investering. Hierdoor loop je weinig risico wanneer je probeert jouw webshop tot een succes te maken. Zoek producten, test de markt en stel bij waar nodig is om jouw klanten optimaal te kunnen bedienen. Neem daarnaast de tijd om te groeien. Dropshipping is geen methode om snel geld te verdienen. Goede marketing en het opbouwen van een klantenbestand kosten tijd en moeite. Ben je bereid hard te werken? Dan kan het zijn dat jouw webshop uitgroeit tot een succesvol bedrijf.