WooCommerce of Shopify

Een eigen webshop maken? Dat is niet zo moeilijk als je denkt! Met het juiste platform kun je op eenvoudige wijze je eigen webshop maken. Maar kies je dan voor WooCommerce of Shopify?

In dit blog vergelijken we de twee populairste webshop platforms en helpen we je op weg bij het maken van een keuze.

Wat is WooCommerce?

WooCommerce is een gratis en open-source plugin voor WordPress. Het wordt momenteel door meer dan 5 miljoen websites gebruikt. Om het te gebruiken, moet je webhosting opzetten, een domeinnaam registreren en een WordPress-site maken. Het is een “zelf-gehoste” oplossing.

Hoewel het iets langer kan duren om een WooCommerce-winkel op te zetten en WordPress te leren, biedt het je veel vrijheid, flexibiliteit en controle over alle aspecten van je webshop.

Wat is Shopify?

Shopify is een gesloten, alles-in-één platform. Je hoeft geen hosting te regelen of een domeinnaam apart te registreren, want dat kun je allemaal via Shopify doen. Je hoeft alleen een Shopify-account aan te maken en je kunt meteen aan de slag met het bouwen van je webshop. Het draait allemaal om “gebruiksgemak.” Voor het gebruik van Shopify betaal je maandelijks abonnementskosten.

WooCommerce of Shopify: de overeenkomsten en verschillen

Afhankelijk van je voorkeur en ervaring, kun je met het ene platform waarschijnlijk beter overweg dan met het andere. We zetten daarom een aantal overeenkomsten en verschillen tussen WooCommerce en Shopify op een rij:

Gebruiksgemak

Met Shopify is het aanmaken van een webshop heel eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken en producten toevoegen. Zelfs zaken zoals het toevoegen van een SSL-certificaat gebeuren automatisch.

Gebruik je WooCommerce, dan heeft het maken van een webshop iets meer voeten in aarde:

Dit is niet extreem ingewikkeld, maar het betekent wel dat je meer keuzes moet maken en meer dingen moet overwegen. Met WooCommerce ben je ook verantwoordelijk voor het bijwerken van de software van je site en het zorgen voor de beveiliging.

Als je helemaal nieuw bent in het maken van websites en geen ervaring hebt met WordPress of andere platformen, dan is Shopify absoluut de beste keuze voor gebruiksgemak.

Vormgeving webshop

Bij het bouwen van een webshop met Shopify kun je kiezen uit tientallen thema’s om de uitstraling van je webshop te bepalen. Zes van deze thema’s zijn gratis, de rest kost tussen de $150 en $350. Shopify biedt ook een paginabouwer waarmee je redelijk unieke ontwerpen kunt maken. Met de beschikbare thema’s kun je je webshop echt een eigen uitstraling geven.

Shopify webshop theme store

Dat gezegd hebbende, als het om designmogelijkheden gaat, kan Shopify niet concurreren met WordPress in combinatie met WooCommerce. Bij WordPress heb je toegang tot tienduizenden thema’s en de mogelijkheid om je eigen CSS toe te voegen, zodat je praktisch elk gewenst ontwerp kunt realiseren.

Betheme WordPress

Extra functionaliteiten en plugins

Vergeleken met andere platforms, heeft Shopify een groot aanbod aan apps en extensies waarmee je functionaliteiten van je webshop kunt uitbreiden. Maar ook zonder deze extra plugins, is de software van Shopify al behoorlijk uitgebreid. De standaardversie van Shopify heeft bijvoorbeeld al meer functies dan een standaard WooCommerce-installatie. Bijvoorbeeld, het opvolgen van klanten die hun winkelwagentje verlaten kan in Shopify zonder extra app worden gedaan, terwijl je hiervoor bij WooCommerce een extra plugin nodig hebt. Shopify kan echter niet concurreren met de overvloed aan plugins en extensies die beschikbaar zijn voor WooCommerce.

Beschikbare betaalmethodes webshop

In een online winkel moet je ervoor zorgen dat klanten op verschillende manieren kunnen betalen. Zowel Shopify als WooCommerce bieden meer dan 100 betaalopties aan, waaronder iDeal, PayPal en creditcards.

Het is belangrijk om op te merken dat Shopify extra transactiekosten in rekening kan brengen, afhankelijk van de betaalmethode. Deze kosten kunnen oplopen tot wel 2%.

Shopify heeft echter ook een ingebouwde betaalverwerker genaamd Shopify Payments. Deze accepteert betalingen via iDeal, Google Pay, Apple Pay, Visa en Mastercard zonder extra transactiekosten. Houd er wel rekening mee dat je Shopify Payments momenteel nog niet kunt integreren met boekhoudsoftware.

Bij WooCommerce daarentegen betaal je nooit extra transactiekosten, ongeacht de gekozen betaalmethode. Op dit gebied heeft WooCommerce dus een voordeel, hoewel het kostenverschil minimaal kan zijn als je Shopify Payments gebruikt.

Zoekmachinevriendelijkheid (SEO)

SEO (Search Engine Optimization) is belangrijk voor webshops die gratis verkeer van Google willen ontvangen. Als mensen zoekwoorden invoeren die gerelateerd zijn aan jouw producten, wil je dat jouw site hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Zowel Shopify als WooCommerce zijn uitstekend voor SEO. Beide platformen zijn zo ontwikkeld dat zoekmachines websites die ermee zijn gebouwd gemakkelijk kunnen begrijpen.

Toch biedt WooCommerce meer mogelijkheden voor SEO dan Shopify. Dit begint met de beschikbare SEO-plugins voor WordPress, die meer functionaliteit bieden dan de equivalenten in Shopify. Voor de meeste SEO-optimalisaties die je wilt uitvoeren, zullen de SEO-apps van Shopify echter voldoende zijn.

Daarnaast biedt WooCommerce uitgebreidere mogelijkheden voor content. Hoewel je met Shopify een blog kunt starten, heeft dit platform minder functionaliteit om je content aantrekkelijk te maken.

Rank Math SEO - SEO Analyzer

Snelheid webshop

De snelheid van je website heeft een grote impact op je conversiepercentage. Uit onderzoek blijkt dat zelfs een seconde snellere laadtijd kan leiden tot 2% meer conversies. Met andere woorden, een snellere webshop kan je meer inkomsten opleveren.

Webshopsoftware maakt je website over het algemeen trager dan een statische blog. Of WooCommerce sneller is dan Shopify, of andersom, hangt af van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van je webhosting, het gekozen thema en de snelheidsoptimalisaties die je implementeert.

Shopify biedt hier meer voorspelbaarheid. Goedgekeurde Shopify-thema’s voldoen aan bepaalde standaarden en de hosting is geoptimaliseerd voor de meeste webshops. Als beginner is het vaak eenvoudiger om met Shopify een snelle webshop te creëren. Aan de andere kant biedt WooCommerce ervaren gebruikers meer mogelijkheden om een snelle winkel te bouwen.

Service en support

WooCommerce is een open source plugin, wat betekent dat er geen gecentraliseerde klantenservice beschikbaar is. Je moet vertrouwen op online forums en Facebook-groepen voor hulp.

Sommige webhostingproviders, zoals Cloud86, bieden echter uitgebreidere klantenservice, vooral als je kiest voor managed WordPress-hostingpakketten. Hier kun je telefonische ondersteuning krijgen, zelfs voor je website en WooCommerce.

Shopify, aan de andere kant, biedt 24/7 ondersteuning via telefoon, live chat en e-mail, specifiek gericht op het oplossen van webshopproblemen.

Veiligheid

Als eigenaar van een website moet je altijd aandacht besteden aan beveiliging, maar voor webshop-eigenaren is dit nog belangrijker. Je verwerkt immers betaalgegevens en persoonlijke informatie zoals namen, e-mails en adressen.

Shopify neemt de beveiliging van je webshop serieus. Ze installeren automatisch een SSL-certificaat. Omdat ze een beheerd hostingplatform zijn, zorgen ze ook voor de bescherming tegen hackers en zwakke plekken in de beveiliging. Bovendien houden ze een goed oogje in het zeil bij alle plugins voor het platform.

WooCommerce kan daarentegen in theorie meer risico’s met zich meebrengen. Als je een onbetrouwbare hostingprovider kiest, loop je het risico op malware-infecties. Als je je plugins niet regelmatig bijwerkt, maak je je site kwetsbaar voor aanvallen. Bij WooCommerce ben jij uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je webshop.

Kosten

Shopify kost tussen de €27,- en €289,- per maand. Daarnaast kunnen de mooiere thema’s en extra functies honderden euro’s kosten. De duurdere Shopify-pakketten bieden meer functies, zoals geavanceerde rapportage, wat handig kan zijn als je veel maandelijkse bezoekers hebt.

Een kleine WooCommerce-webshop daarentegen kun je starten vanaf ongeveer €10,- per maand, wat je uitgeeft aan geschikte hosting. Veel van de beste WordPress-thema’s hebben gratis versies met alle benodigde functies, net als veel plugins.

Als je een webshop wilt starten als een kleine bijverdienste, zijn de initiële kosten voor WooCommerce dus veel lager dan die voor Shopify, waar je mogelijk meteen honderden euro’s kwijt bent.

Houd er echter rekening mee dat de kosten voor WooCommerce kunnen stijgen naarmate je webshop groeit. Grote webshops kunnen bijvoorbeeld honderden euro’s per maand uitgeven aan webhosting.

Conclusie: WooCommerce of Shopify kiezen?

Of je kiest voor WooCommerce of Shopify, is uiteindelijk een persoonlijke keuze. Het hangt af van je wensen, de hoeveelheid tijd die je eraan kan besteden en je kennis en ervaring in het maken van een eigen webshop.

Shopify is de juiste keuze als:

  • Je geen tijd wilt verspillen aan technische zaken en gebruiksgemak vooropstaat.
  • Je 24/7 klantenondersteuning en beveiliging wilt.
  • Je snel een werkende webshop wilt hebben.

WooCommerce is daarentegen beter als:

  • Je volledige vrijheid wilt in functionaliteit en ontwerp.
  • Je technisch onderlegd bent en controle wilt over snelheid en hosting.
  • Je zelf een webshop wilt opzetten tegen minimale kosten. Welke software kies jij om je eigen webshop te maken? WooCommerce of Shopify?

      Eigenwebsitemaken.nl
      Logo