Gebruiksvriendelijke website maken, wat heb je nodig?
Kunnen bezoekers op je website niet snel genoeg vinden wat ze zoeken? Dan gaan ze er met een paar klikken weer vandoor. Zonde! Door je website gebruiksvriendelijk te maken en alle content nauwkeurig te organiseren, blijven bezoekers een stuk langer hangen.
In dit blog leggen we uit hoe je daar vandaag nog zelf mee aan de slag kunt.
Wat is het doel van je website?
Allereerst is het belangrijk om goed in beeld te hebben wat het doel van je website is. Bouw je een webshop? Dan ziet dat er heel anders uit dan een portfoliowebsite of een blog. Andere opties zijn onder andere een zakelijke website, een cv-website, een evenementenwebsite, een restaurantwebsite of een fotografiewebsite. Houd tijdens het bouwen van je website het doel voor ogen en zorg dat je het webontwerp en de content laat aansluiten bij die doelstelling.
Kies een geschikte website builder
Ook wanneer je niets van programmeren weet, kun je zelf een website maken. Hiervoor heb je een website builder nodig. Dat is een platform waarop je zonder technische kennis je eigen website ontwerpt, maakt en publiceert. Bij het kiezen van een website builder, houdt je rekening met:
- Prijs: Wat kost het en wat is bij deze prijs inbegrepen?
- Ontwerpmogelijkheden: het aantal templates en de vrijheid om deze naar wens aan te passen
- Functionaliteiten: Welke mogelijkheden zijn er en is dat voldoende om je doel te bereiken?
- Koppelingen: Om zo veel mogelijk te automatiseren zijn koppelingen met boekhoudsystemen, social media, e-mailmarketing of betaalmethoden een fijne aanvulling.
- Klantenservice: Bij wie kun je terecht met vragen en problemen en hoe is de bereikbaarheid?
Bekijk hier onze top 5 beste website makers 2024 >>
De optimale gebruikservaring voor al je bezoekers
Als we denken aan een gebruiksvriendelijke ervaring, denken we er in eerste instantie misschien aan dat een website ook op mobiele apparaten goed getoond moet worden. Maar er is meer! Het is belangrijk dat je website voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen met een visuele beperking, tijdelijke verwondingen, gehoorverlies, enzovoorts. Door een ieder in zijn behoefte tegemoet te komen, laat je zien dat je bedrijf waarde hecht aan diversiteit en inclusiviteit.
Het verbeteren van de gebruikservaring doe je onder ander door je website lay-out hiërarchisch op te bouwen, door duidelijke kopteksten te gebruiken en door het definiëren van verschillende informatieniveaus. Zorg er daarnaast voor dat je website volledig bedienbaar is met een toetsenbord, voeg alt-teksten toe aan je afbeeldingen en gebruik tags.TIP: Hoe je website is ingedeeld, bepaalt voor een groot deel de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bevat je website veel content, dan zijn meerdere pagina’s vanzelfsprekend beter. Met minder content is het beter om voor een site met één pagina te gaan. Denk aan landingspagina’s of evenementenwebsites.
De ideale domeinnaam
Een goede domeinnaam kan de gebruiksvriendelijkheid van je website vergroten. Kies een domeinnaam die kort en simpel is, zodat mensen deze gemakkelijk en zonder spelfouten kunnen intypen. Probeer daar bij je bedrijfsnaam te gebruiken of een woord dat direct duidelijk maakt waar je website over gaat.
Content van topkwaliteit
Door het enorme online aanbod zijn bezoekers van je website kieskeurig geworden. Ze zijn op zoek naar de beste kwaliteit content over het onderwerp van hun keuze. Kwaliteit boven kwantiteit. Zorg voor originele en volledige teksten en mooi bijpassend beeldmateriaal.
Onmisbare pagina’s
In de loop der jaren zijn enkele pagina’s op websites onmisbaar geworden. Bezoekers die snel informatie willen vinden, zullen geneigd zijn eerst naar deze pagina’s te kijken. We hebben het dan over de homepage, de ‘over ons’ pagina en een contactpagina. Iets minder onmisbaar, maar zeker aan te raden zijn een product- of dienstenpagina, een blog, een pagina met beoordelingen of recensies en een FAQ pagina.
Maak van je website een boeiende ervaring
Succes zit ‘m in de details. Nu je website gebouwd is en je content klaar ligt, kun je er met eenvoudige instellingen voor zorgen dat alles echt mooi samenkomt. Dat helpt bij het overbrengen van je boodschap en geeft je bezoekers een goede ervaring op je website.
Navigatie
Hoe makkelijker bezoekers de juiste informatie kunnen vinden, hoe beter de gebruikerservaring. Zorg daarom dat alle pagina’s op de juiste manier met elkaar verbonden zijn en voeg een duidelijk navigatiemenu toe.
Kleuren
Kleuren hebben invloed op menselijk gedrag. Beperk je daarom bij het kiezen van een kleurenschema tot zo’n drie kleuren. Uiteraard neem je daarin ook de merkkleur(en) van je bedrijf mee. Wil je weten wat een specifieke kleur voor emotie en gedrag oproept? Zoek dan eens naar de kleurenpsychologie van die kleur.
Lettertypen
Hoe mooi zwierige lettertypes ook kunnen zijn, leesbaarheid staat bij de keuze van een lettertype voorop. Gebruik niet te veel verschillende lettertypen door elkaar en kies een font dat zowel op de computer als op mobiele apparaten prettig leest.
Bewegende elementen
Bewegende elementen op je website trekken de aandacht. Dat kan handig zijn! Maar let op dat je niet te veel video’s en animaties op een pagina toevoegt. Je kunt er ook voor kiezen om een scroll-effect, zoals parallax scrollen, aan je website toe te voegen. Dit versoepelt de overgang tussen de verschillende lagen van een webpagina en kan de gebruiksvriendelijkheid van je website enorm verbeteren.
Favicon
Een favicon is een klein pictogram dat in het tabblad van de browser verschijnt als iemand je website bezoekt. Een klein detail, dat je website een professionele look geeft en mensen helpt om je website tussen alle openstaande tabbladen snel te lokaliseren.
Footer
Om snel op je website te navigeren, gebruiken veel bezoekers de links in de footer. Zorg er dus voor dat je de footer gebruikt om belangrijke elementen en webpagina’s extra onder de aandacht te brengen.
Voldoende witruimte
In tegenstelling tot alle content en functionaliteiten die we hierboven noemden, is ook witruimte enorm belangrijk. Ze geven je bezoeker een adempauze tussen diverse stukken content.
Geschikt voor alle schermen
Steeds meer webverkeer gaat via mobiele apparaten. Het is dan ook heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zowel op desktops als op smartphones goed leesbaar is. Check je website daarom altijd op verschillende apparaten en maak waar nodig aanpassingen om de mobiele website te optimaliseren.
Luister naar je bezoekers
Contact met je bezoekers is cruciaal voor succes. Zorg daarom altijd dat bezoekers gemakkelijk contact met je kunnen opnemen via een contactformulier, via e-mail, social media en/of telefoon. En áls je contact hebt met een (potentiële) klant, luister dan ook echt naar wat hij zegt. Achter de concrete hulpvraag zit vaak een schat aan informatie die je kunt gebruiken om je website te verbeteren. Misschien is bepaalde informatie niet makkelijk te vinden, is informatie niet duidelijk of werkt een functionaliteit niet naar behoren. Daar kun je gelukkig wat aan doen!
Durf daarnaast ook feedback te vragen aan mensen om je heen. Zij kijken met een frisse blik naar je website en spotten wellicht onduidelijkheden, spelfouten of lange laadtijden waar jij overheen hebt gekeken. Deze waardevolle feedback kun je gebruiken om je website te verbeteren voor optimaal resultaat.
Creëer jouw gebruiksvriendelijke website
Veel van bovenstaande tips zijn geschreven met het oog op een nieuwe website. Maar ook als jouw website al jaren in de lucht is, is er wellicht genoeg te doen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Er is immers altijd ruimte voor verbetering!