Landingspagina maken, handleiding voor beginners
Bezoekers van je website converteren naar betalende klanten? Met een goede landingspagina vergroot je de kans op succes! Wil je zelf aan de slag met het maken van een goede landingspagina?
In deze handleiding voor beginners vind je handige tips waarmee je vandaag nog aan de slag kunt. Zo kun je direct starten met het ontwikkelen van je eerste zelfgemaakte landingspagina.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina waarop de focus heel erg ligt op een specifieke zoekopdracht of behoefte. Bezoekers komen op deze landingspagina terecht via de zoekmachine of via een advertentie of post op social media. Als eigenaar van de website wil je dat de bezoeker op deze pagina één actie uitvoert. Dat kan bijvoorbeeld een aanmelding voor een webinar of nieuwsbrief zijn, of het maken van een afspraak of kopen van product. Een goede landingspagina heeft dus maar één call to action (CTA).
Wat is het geheim achter de goede conversie van landingspagina’s?
Bij het maken van een goede landingspagina is er een ding dat écht belangrijk is: focus. De tekst, de afbeeldingen en andere media op de landingspagina focussen allemaal op hetzelfde: de bezoeker overhalen om de gewenste actie uit te voeren.
Landingspagina voorbeelden
Wanneer je aan de slag gaat met je allereerste landingspagina, kan het enorm helpen om eerst wat voorbeelden te bekijken. Goed voor de inspiratie! Wij delen een paar van onze favorieten:
Landingspagina voorbeeld #1: Shopify
Shopify heeft een landingspagina waar bezoekers worden overtuigd om te starten met een trial voor verkopers. De pagina bevat niet veel tekst, maar benoemt de belangrijkste product eigenschappen om bezoekers over de streep te halen om zich aan te melden. Binnen enkele seconden is het duidelijk dat Shopify een gebruiksvriendelijk en betrouwbaar alles-in-één platform is waar al veel mensen gebruik van maken.
Pluspunten landingspagina Shopify
Het ontwerp van de landingspagina van Shopify is heel erg “clean”. De titel bevat slechts enkele woorden en ook de rest van de pagina bevat geen overbodige content: Een paar afbeeldingen en korte alinea’s waarin details en voordelen worden benoemd.
De Call to Action op de Shopify landingspagina bestaat uit het invullen van enkele velden. Daarna kan de bezoeker direct met de trial aan de slag. Ze maken het je dus heel gemakkelijk om ‘ja’ te zeggen tegen hun aanbod zonder je af te leiden met andere poespas.
Verbeterpunten landingspagina Shopify
Om een extra drempel weg te nemen zou het slim zijn als Shopify op de landingspagina iets meer aandacht besteedt aan de veiligheid van het platform. Er staat wel dat het veilig is, maar voor bezoekers die zich zorgen maken over veiligheid, zou iets meer informatie heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld wat voor veiligheidsmaatregelen ze precies nemen.
Landingspagina voorbeeld #2: Leadpages
Bij deze voorbeelden van landingspagina’s, mag de landingspagina van Leadpages niet ontbreken. Daarop zie je direct de inhaker op hun concurrent, Unbounce. Uiteraard komt Leadpages op hun landingspagina als beste van de twee uit de bus. De pagina bevat weinig poespas en het is makkelijk om de gewenste actie uit te voeren: het aanvragen van een trial voor Leadpages.
Pluspunten landingspagina Leadpages
Het krachtigste van de Leadpages landingspagina is de vergelijking tussen Leadpages en Unbounce. Leadpages overtuigt de bezoeker daarbij om hen te kiezen boven de concurrent.
Verbeterpunten landingspagina Leadpages
Wanneer men twee diensten vergelijkt, is het handig om daarbij ook het verschil in prijs te laten zien. Als Leadpages voordeliger is dan Unbounce, zou het slim zijn als ze dit op hun landingspagina benadrukken.
Landingspagina maken: 6 handige tips
Door goed te kijken naar voorbeelden van goede landingspagina’s, ontdek je ongetwijfeld al een aantal onmisbare ingrediënten. Om je verder op weg te helpen, delen we hieronder nog 6 handige tips voor het maken van een succesvolle landingspagina.
Tip 1: Gebruik de juiste bouwstenen voor optimale conversie
Hoe meer landingspagina’s je bekijkt, hoe duidelijker het wordt: de pagina’s zijn vrijwel altijd opgebouwd uit dezelfde bouwstenen:
- Een pakkende hoofdtitel en eventueel ook een subtitel.
- Een korte tekst waarin je jouw aanbod beschrijft. Focus hierbij vooral op de waarde van het aanbod. Welk probleem van de klant lost jouw dienst of product op?
- Een duidelijke afbeelding van jouw product of dienst (meerdere afbeeldingen mag natuurlijk ook).
- Wek vertrouwen met reacties van (enthousiaste) klanten, statistieken en/of een niet-goed-geld-terug garantie.
- Een duidelijke Call to Action.
Tip 2: Geef de landingspagina een passende titel
Nog even over de titel van je pagina… Het is belangrijk dat de titel direct laat zien waar de pagina over gaat. Door al in de titel aan te sluiten op de zoekvraag van de bezoeker en ook je aanbod daarop af te stemmen, is de kans op conversie een stuk groter! Verwar de bezoeker dus niet met slimme – maar iets te ver gezochte – woordspelingen en andere onduidelijke informatie. Wie zich afvraagt of hij wel aan het juiste adres is, is vaak al snel weer vertrokken.
Tip 3: Houd de landingspagina eenvoudig en overzichtelijk
Wat het ontwerp van je landingspagina betreft, geldt: less is more. Gebruik daarom veel witruimte op je pagina door te werken met korte zinnen, veel paragrafen en voldoende ruimte rondom afbeeldingen. Publiceer je content in een makkelijk leesbaar lettertype van minimaal 18 pixels en voeg alleen nuttige afbeeldingen toe. Overbodige franje kun je op een landingspagina beter achterwege laten.
Tip 4: Focus op de waarde van je aanbod voor de gebruiker
Een bezoeker is op jouw landingspagina uit op één ding: meerwaarde. Hij wil weten wat je te bieden hebt en waarom dat dé oplossing is voor zijn probleem. Schrijf dus bijvoorbeeld niet alleen ‘wij bieden XYZ’, maar denk vanuit de klant en schrijf ‘Dankzij deze dienst kun je X verbeteren met Y%’.
Geef antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’ en zorg dat de bezoeker aan alles kan zien dat deze dienst of dit product zijn leven beter maakt.
Tip 5: Zorg voor een krachtige CTA
Voor goede conversie heb je een krachtige Call to Action nodig. Wat wil je dat de bezoeker op jouw landingspagina doet? Vertel het hem! Met een duidelijke knop of een beknopt formulier weet de bezoeker direct wat de bedoeling is. Een CTA-knop mag contrasteren met de rest van de pagina om extra op te vallen. Daarbij kun je ook experimenteren met de tekst van de CTA. In plaats van ‘aanmelden’ zou je bijvoorbeeld ‘probeer het vandaag nog’ kunnen schrijven. Op die manier onderscheidt je je direct van 99% van de websites.
Tip 6: Test je landingspagina
Welke tekst werkt het best? En hoe ziet de CTA-knop eruit? Een kleine verandering kan soms al een groot verschil in conversie teweegbrengen. Om te ontdekken wat het beste werkt, raden we je aan dit te (blijven) testen.
Het testen van een landingspagina kan met een A-B test. Je maakt dan twee landingspagina die bijna gelijk zijn (op één variabele na). Stuur vervolgens verkeer naar beide pagina’s. Na verloop van tijd laten de statistieken je zien welke pagina het beste converteert. Nog niet tevreden met het resultaat? Pas dan een volgende variabele aan en voer opnieuw een A-B test uit. Grote bedrijven blijven vaak eindeloos testen om hun landingspagina’s steeds verder te verbeteren. Blijf dus testen en aanpassen voor optimale conversie!
Landingspagina maken met WordPress
Wil je je eigen landingspagina maken, maar ben je niet zo handig met HTML? Geen paniek! Ook zonder technische kennis kun je een landingspagina maken. Om een landingspagina te maken met WordPress, kun je een website maker gebruiken, zoals Divi of Elementor. Deze tools zijn te installeren als plugin en zijn zeer gebruiksvriendelijk. Dankzij het drag-and-drop systeem sleep en klik jij jouw nieuwe landingspagina in no-time in elkaar.
Ook met WordPress Gutenberg kun je een landingspagina bouwen. Om daarbij de ontwerpmogelijkheden uit te breiden, kun je de plugin Kadence Blocks gebruiken.