Sta je op het punt een eigen website te maken maar weet je niet of je voor Astra of Divi als WordPress thema moet kiezen?
In dit blog nemen we je mee in een vergelijking van deze twee populaire tools, zodat jij weloverwogen kunt kiezen. Spoiler alert: Met deze twee top thema’s kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen…
Over Astra
Met meer dan 1 miljoen gebruikers kunnen we Astra met recht een heel populair WordPress thema noemen. Het is razendsnel, zoekmachinevriendelijk, gemakkelijk in gebruik en compatible met diverse page builders. We kijken naar een aantal belangrijke (goede) eigenschappen van het Astra thema:
Snel en zoekmachinevriendelijk
De snelheid van je website is een belangrijk onderdeel van je SEO. En dat zit met Astra wel goed. Het thema is ontzettend licht gebouwd en daardoor razendsnel. Dankzij deze optimalisatie scoort jouw website goed in de zoekresultaten en kun je dus meer bezoekers verwelkomen.
Gebruiksvriendelijk (ook zonder technische kennis)
Niet iedereen bezit over de kennis die nodig is om zelf met code een website te bouwen. Gelukkig is dat bij Astra geen enkel probleem. Astra maakt gebruik van de standaard customizer van WordPress, waarin alle functionaliteiten van het thema optimaal tot hun recht komen. Zo kun je eenvoudig een uitgebreide website maken, zonder ook maar één regel code te schrijven.
Astra templates
Wanneer je begint met Astra kun je kiezen voor een demo website of template. Deze templates kun je 1-op-1 gebruiken en direct vullen met eigen content óf verder aanpassen zodat alle instellingen helemaal naar wens zijn.

WooCommerce webshop met Astra
Astra bezit over tal van WooCommerce instellingen. Hierdoor is het met dit thema dus ook zeer goed mogelijk om je eigen webshop te bouwen.
Schema markup
Met schema markups zorg je ervoor dat Google nog beter weet waar jouw webpagina’s over gaan. Google gebruikt de schema markups die jij in Astra aanmaakt om potentiële bezoekers middels snippets van informatie te voorzien. Hiermee raken mensen eerder overtuigd om op jouw website of webshop te klikken en dat levert dus meer bezoekers op.
- Razendsnel thema (goed voor SEO)
- Ruim aanbod demo websites en templates
- Goede koppeling met WooCommerce en LearnDash
- Compatible met populaire pagebuildersv
- Deskundige klantenservice
- Te gebruiken voor onbeperkt aantal websitesv
- De sectie voor blog reacties is vrij simpel
Over Divi
Divi is een thema en pagebuilder van Elegant Themes. Dit complete pakket is wereldwijd zeer populair en heeft al meer dan 1 miljoen gebruikers. Logisch, want Divi is op dit moment een van de beste WordPress pagebuilders. We zetten de hoogtepunten van dit thema voor je op een rij:
Snel en zoekmachinevriendelijk
Hoe beter een thema is geoptimaliseerd voor zoekmachines, hoe beter jouw website straks te vinden is. Dat snelheid daar een belangrijk onderdeel van is, weten ze bij Divi maar al te goed. De makers van dit thema hebben veel tijd geïnvesteerd in het ontwikkelen van een snel en zoekmachinevriendelijke thema voor optimale laadtijd en hogere rankings in Google. Bovendien heb je bij deze totaaloplossing (thema + pagebuilder) een stuk minder externe plugins nodig en ook dat komt de snelheid van je website ten goede.
Geen technische kennis? Geen probleem!
Dankzij de Divi pagebuilder bouw jij, ook zonder technische kennis, in een handomdraai je eigen website. In het drag & drop systeem sleep jij alle onderdelen van een pagina naar de juiste plaats en vul je deze met eigen content. Divi heeft bovendien een live editor, zodat je direct ziet hoe wijzigingen uitpakken.
1000+ demo websites en templates
Aan demo websites en templates bij Divi geen gebrek. Voor ieder soort website is wel een voorbeeld te vinden dat je kunt gebruiken om je website vorm te geven. Met een druk op de knop start je met een template die je vervolgens helemaal naar wens kunt vullen en aanpassen.

Divi popup builder
Divi biedt niet alleen een pagebuilder, maar ook een popup builder. Handig, want met een goede popup kun jij bezoekers van je website nog sneller overtuigen een bepaalde actie uit te voeren. Omdat ook de popup builder met een drag & drop systeem werkt, is het maken van een popup een fluitje van een cent.
Splittesten voor hoger conversiepercentage
Het is niet altijd makkelijk om vooraf precies te bepalen welke titels, kleuren en knoppen op jouw website de beste conversie gaan opleveren. Divi biedt daarom een unieke en zeer waardevolle functionaliteit: splittesten. Daarmee kun je iedere wijziging eerst uittesten en je website steeds verder optimaliseren voor de beste resultaten.
Perfecte samenwerking met WooCommerce
Ook voor webshops heeft Divi diverse prachtige demo websites en templates. Deze werken stuk voor stuk perfect samen met WooCommerce. Door deze tools te combineren bouw je helemaal zelf een mooie en goede webshop, inclusief alle functionaliteiten zoals winkelwagen, upsells, betaalmethoden, labels en categorieën.
- Geen technische kennis nodig
- 1000+ demo websites en templates
- Snel en zoekmachinevriendelijk
- Popup builder
- Splittest functionaliteit
- Goede samenwerking met WooCommerce
- Totaaloplossing (thema en pagebuilder)
- Leercurve door groot aanbod aan opties
Astra of Divi, dit zijn de overeenkomsten
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn Astra en Divi beiden hele goede en populaire thema’s voor het bouwen van een website of webshop. Het grootste verschil tussen de twee is dat Divi ook een pagebuilder bevat en Astra niet. Maar uiteraard hebben de thema’s ook veel overeenkomsten. Zo zijn ze beiden heel erg snel en zoekmachinevriendelijk. Websites met Astra of Divi zijn automatisch responsive en er zijn voldoende demo websites en templates aanwezig voor een snelle start. Zowel de gebruikers van Divi als gebruikers van Astra zijn zeer enthousiast en tevreden over de kwaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de klantenservice.
Divi vs Astra: Wat kosten ze?
Bij het kiezen tussen Divi en Astra speelt wellicht ook de prijs een rol. Voor Divi betaal je jaarlijks $89 of eenmalig $249 voor Lifetime Access. Beide opties geven toegang tot alle tools en functionaliteiten van het thema en de pagebuilder.
De prijs voor Astra is anders opgebouwd. Daar koop je de goedkoopste licentie voor $47 per jaar, maar dan heb je toegang tot slechts een deel van de functionaliteiten. Voor meer opties kun je kiezen voor een licentie van $169 per jaar. Wil je toegang tot alle opties en mogelijkheden? Dan betaal je jaarlijks een bedrag van $249.
Met welke tool haal je de beste resultaten?
Bij vrijwel alle websites en webshops draait het uiteindelijk om resultaat. Hoge bezoekersaantallen, goede conversie en veel verkopen. Om dat te bereiken is een goed WordPress thema essentieel. Als jij een eigen WordPress website gaat maken dan zijn zowel Divi als Astra zijn hiervoor geschikt. Wil je echt inzetten op optimalisatie voor een hoger conversiepercentage? Dan raden we Divi aan. Divi is wellicht een fractie trager dan Astra, maar biedt wel tools als splittesting en een popup builder om je conversie te verbeteren. Bovendien heeft Divi veel extra’s die je kunt inzetten voor het bouwen, onderhouden en automatiseren van jouw webshop of website.

Yoast SEO of Rank Math
