Wat is SEO?

SEO is een afkorting die staat voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands ook wel: zoekmachineoptimalisatie. Het gaat daarbij om verbeteringen die je aan een website uitvoert om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

In dit artikel duiken we er wat verder in en kijken we naar het doel van SEO, hoe SEO werkt, welke zaken bij SEO belangrijk zijn en waarom iedere website eigenaar iets met SEO zou moeten doen.

Wat betekent SEO?

SEO omvat dus alle werkzaamheden die je uitvoert om hoger organisch te ranken in zoekmachines. Het gaat daarbij dus om gewone zoekresultaten (organisch), waarvoor je niet hebt betaald. Sta je hoog in de zoekresultaten van Google en klikken mensen op je link? Dan krijg je dus eigenlijk ‘gratis’ nieuwe bezoekers op je website. SEO uit (laten) voeren kost tijd en soms ook geld, maar het is een investering voor lange termijn. Dit in tegenstelling tot adverteren, waarbij je hogere positie in de zoekmachine vervalt zodra je stopt met betalen.

Wat is SEO?

Hoe werkt SEO?

Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het optimaliseren voor zoekmachines. Op sommige factoren heb je invloed, op andere niet. En het één weegt zwaarder mee dan het ander. Al die zaken samen vormen het zogenaamde algoritme van de zoekmachine. Dit algoritme beslist welke websites in de zoekresultaten van Google verschijnen en in welke volgorde. Hoe dat algoritme precies in elkaar steekt, is het grote geheim van Google. Globaal kunnen we echter wel aangeven welke zaken belangrijk zijn. Met SEO doen we ons best zo goed mogelijk aan te sluiten bij het algoritme, om zo hoog mogelijk te scoren.

De basis van zoekmachineoptimalisatie

Om een plekje in de zoekresultaten van Google te bemachtigen, zijn in de basis een aantal dingen nodig. Allereerst natuurlijk een website, dat is logisch. Die bestaat bij voorkeur al uit enkele pagina’s mét content. Zorg daarbij voor een goede sitestructuur, zodat Google zich makkelijk door jouw website heen kan navigeren. Vaak ontdekt Google je website dan vanzelf, maar je kunt je website ook aanmelden via Search Console. Google zal je website dan gaan indexeren en meenemen in de zoektocht naar antwoorden op alle zoekvragen die de zoekmachine binnenkrijgt. Vanaf dan kun jij aan de slag met SEO. Want hoe beter jouw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, hoe makkelijker je gevonden wordt.

Zoekwoordenonderzoek

SEO uitvoeren zonder plan is als in het wilde weg schieten met losse flodders. Dat gaat niet werken. Daarom doe je, voor je start met zoekmachineoptimalisatie, een zoekwoordenonderzoek. Daarbij bepaal je bij welke zoekopdrachten jij graag een hoge positie wil bemachtigen. Welke zoekwoorden zouden je potentiële klanten of bezoekers gebruiken als ze op zoek zijn jouw dienst, product of informatie? Op die zoekwoorden ligt de focus en dat breng je in kaart met een zoekwoordenonderzoek.

Goed om te weten: Met Google Keywordplanner kun je gratis een start maken met je zoekwoorden onderzoek. Er zijn uiteraard ook uitgebreidere betaalde tools waarmee je ook direct concurrentie ziet die op deze zoekwoorden scoren.

De drie ingrediënten van goede SEO

We noemden net al even het grote geheim van Google: de werking van het algoritme. Dit wordt regelmatig aangepast en de precieze ingrediënten weet niemand. Gelukkig kunnen we, door onderzoek en testen wel grofweg aangeven welke drie ingrediënten je nodig hebt voor goede SEO:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Eén ding staat daarbij voorop: Google vindt het belangrijk dat je website en de inhoud daarvan waardevol zijn voor de gebruiker. Bij goede SEO houdt je dus altijd je (potentiële) bezoekers in het oog!

Techniek

Onder techniek verstaan we in dit geval alles wat je achter de schermen aan je website optimaliseert. Dat kan een heldere sitestructuur zijn, maar ook een hoge laadsnelheid, gestructureerde data en het voorkomen van dode links en error-pagina’s. Je website zal hierdoor prettiger te gebruiken zijn door bezoekers en is beter te begrijpen door Google. Website hosting is daarin bijvoorbeeld ook erg belangrijk. Een goede en snelle hosting is ook een deel van de techniek.

Website hosting

Content

Content is alles op je website dat informatie verstrekt aan de ontvanger. In veel gevallen gaat het dan om tekst, maar afbeeldingen, video’s, buttons en audio vallen ook onder content. Vergeet daarbij zeker niet de page title en de meta description die in Google vertoond worden, ook dat is content.

Autoriteit

Zoekmachines willen graag weten hoe betrouwbaar jouw website is. Om dat te bepalen kijken ze naar je autoriteit. Naamsbekendheid en domeinleeftijd spelen daarin een rol. Je kunt je autoriteit ook positief beïnvloeden door middel van linkbuilding. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe groter je autoriteit. Let er wel op dat het waardevolle linkjes moeten zijn, die relevant zijn en van hoge kwaliteit. Hoe hoger de autoriteit van de website waar de link staat, hoe beter het is voor de autoriteit van jouw eigen website.

On-page en off-page SEO

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie wordt gesproken van on-page en off-page SEO. On-page SEO zijn alle aanpassingen die je zelf kunt maken en waarop je dus direct invloed hebt. Denk aan tekst, HTML code en meta descriptions. Off-page SEO is optimalisatie die zich buiten jouw website afspeelt, zoals reviews, backlinks en brand mentions. Hier heb je geen directe invloed op, maar je kunt wel met de optimalisatie daarvan aan de slag.

White-hat SEO vs. black-hat SEO

Ga je op een goede manier met SEO aan de slag en zorg je daarbij voor hoge waarde voor de gebruiker? Dan noemen we dat white-hat SEO. Meer schimmige praktijken, die gebruikt worden om het algoritme van Google te manipuleren, noemen we black-hat SEO. Het spreekt voor zich dat white-hat SEO de enige manier is om écht beter te scoren in zoekmachines. Alles van waarde wordt door Google beloond. Black-hat SEO geeft in eerste instantie wellicht sneller resultaat, maar wordt door zoekmachines ook afgestraft met strafpunten en een lagere positie in de zoekresultaten.

Conclusie

Waar men jaren geleden SEO praktijken vooral richten op de zoekmachines zelf, draait het nu echt om de bezoekers. Ben je de gebruiker goed van dienst en biedt jouw website meerwaarde? Dan zul je een steeds hoger plekje in de zoekresultaten bemachtigen. Met SEO bouw je aan blijvende, betrouwbare en meetbare resultaten. Het is een stuk stabieler dan investeren in advertenties en daarom zeker de moeite waard. Wat ga jij als eerste doen om je website nóg aantrekkelijk te maken voor zoekmachines en bezoekers?

      Eigenwebsitemaken.nl
      Logo